ABBA Wiki
Advertisement
ABBA Wiki

(Pseudonim Frida) - Szwedzka Piosenkarka pochodzenia norweskiego oraz członkini zespołu ABBA.

Życiorys

Dzieciństwo:

Urodziła się 15 Listopada 1945 roku w Bjørkåsen (w Gminie Ballagen) w Norwegii, jako nieślubna Córka Niemieckiego Żołnierza -Alfreda Hasse (1919-Styczeń 2009) i Norweszki Synni Lyngstad (19 Czerwca 1926-28 września 1947) poczęta ona została w hitlerowskiego programu Lebensborn. W 1947 wraz z babcią - Arntine Lyngstad (1898-1970) wyjechały do Szwecji dołączyła do nich wkrótce Mama Fridy która niestety zmarła na niewydolność nerek 28 września 1947, od tego momentu Fridą opiekowała się Babcia. Wyprowadziły się następnie z Malmköping gdzie mieszkały, do Torshälla. Zaczęła uczęszczać do szkoły w sierpniu 1952 roku. W dzieciństwie Anni-Frid miała bliskie kontakty z rodziną, zwłaszcza z wujem i czterema ciotkami, w miejscu urodzenia podczas letnich wakacji. Była blisko swojej ciotki, Olive, która kiedyś stwierdziła, że ​​widziała, jak samotna i przygnębiona była Anni-Frid, i dlatego zawsze robiła wszystko, co w jej mocy, aby podczas swoich wizyt Anni-Frid czuła się kochana i mile widziana.

Wiek Nastoletni i Początek Kariery:

Lyngstad stwierdziła w kilku wywiadach, że jej babcia często śpiewała jej utwory (np. Stare norweskie piosenki), co zaowocowało jej miłością do muzyki. Już od najmłodszych lat szkolnych wykazała się talentem muzycznym. W piątki nauczyciel często prosił ją, by śpiewała przed klasą i wkrótce stała się znana w szkole i okolicy dzięki swojemu pięknemu głosowi. Chociaż babcia zachęcała ją do śpiewania (według samej Lyngstad), nigdy nie była na żadnym z jej występów. Jej babcia zmarła na krótko przed powstaniem ABBA i dlatego nigdy nie była świadkiem sukcesu grupy.

W wieku 13 lat zaczęła śpiewać dla publiczności a w 3 września 1967 wygrała w konkursie talentów "New Faces" zorganizowaną przez wytwórnie EMI Svenska piosenką „En Ledig Dag”, tego samego dnia wystąpiła w telewizji (przed wygraną nie wiedziała o występie), jako że konkurs zbiegł się z przestawieniem w Szwecji ruchu lewostronnego na prawostronny, więc większość osób siedziała w domach i oglądała występ - ludzie i krytycy byli oczarowani głosem Fridy a wytwórnia bała się że wykonawczyni zmieni wytwórnię więc właściciel wytwórni podpisał z nią kontrakt. W 1968 wystąpiła w programie "Studio 8", i przy tej okazji spotkała się na krótko z przyszłą członkinią zespołu ABBA, Agnetha Fältskog , która również wykonała swój pierwszy singiel w tym samym programie SVT1. W 1968 wyprowadziła się od rodziny do Sztokholmu gdzie kontynuuowała karierę muzyczną. W 1969 roku wzięła udział w Melodifestivalen , szwedzkich eliminacjach do Konkursu Piosenki Eurowizji z piosenką „Härlig är vår jord” i zajęła czwarte miejsce. Za kulisami poznała swojego przyszłego drugiego męża i kolegę z zespołu ABBA, Benny'ego Anderssona.

Początek Lat 70:

Jej pierwszy album, Frida , wyprodukowany przez jej ówczesnego narzeczonego Benny'ego Anderssona , został wydany w 1971 roku przez EMI Columbia. Album otrzymał jednogłośnie hojne pochwały krytyków i prasy którzy chwalili ją wszechstronność głosu.

Frida nadal grała w kabaretach, koncertowała i regularnie występowała w telewizji i radiu. Następnie jej związek z Bennym Anderssonem i przyjaźń z Björnem Ulvaeusem i Agnethą Fältskog doprowadziły do ​​powstania ABBA. W 1972 roku, po pięciu latach w EMI Sweden, Frida zmieniła wytwórnię i przeniósła się do wytwórni Polar Music. Nagrała singiel „Man vill ju leva lite dessemellan”, który stał się jej drugim numerem 1 na szwedzkich listach przebojów.

ABBA:

Osobny Artykuł: ABBA

W 1972 Frida wstąpiła do zespołu ABBA. Która odnosi gigantyczne sukcesy na całym świecie gdyż dotychczas sprzedała ponad 300 milionów płyt.

W 1976 Frida wróciła do kariery solowej wydając album Ensam który okazał się wielkim sukcesem w Szwecji! W albumie znalazło się parę Szwedzkich wersji utworów ABBA-y.

Kariera Solowa w latach 80:

Po zawieszeniu działalności zespołu ABBA Frida wydała 2 albumy solowe w latach 80.

Djupa andetag i Lata 90:

W 1992 Frida wydała album: "Djupa Andetag".

Lata 2000:

W 2008 pojawiła się wraz z resztą członków ABBA na premierze filmu "Mamma Mia".

Dziś:

W 2018 wraz z Arturo Sandoval wydali wersję piosenki Andante, Andante. W tym samym roku zespół ABBA reaktywował działalność.

Życie Prywatne i Poglądy Polityczne

Frida miała 3 mężów- Ragnara Fredrikssona z którym była w związku w latach 1964-1970 i z którym ma dwójkę dzieci Syna - Hansa Fredrikssona (ur. 26 Stycznia 1963) oraz Córkę - Ann-Lise Lotte Fredriksson (25 Luty 1967-13 Stycznia 1998). Jej następny Mąz to Benny Andersson - Członek zespołu ABBA, był w nim związku w latach 1970-1981 (ślub 1978, rozwód 1981). W 1986 zaczęła mieszkać z Heinrich Ruzzo Reuss von Plauen którego poślubiła w 1992 (z związku przysługuje jej tytuł Hrabiny). Obecnie jest w związku z Henrym Smithem, 5. wicehrabią Hambleden, lecz nie są małżeństwem.

Anni-Frid Lynsgatd w 1979 wystąpiła w reklamie Szwedzkiego Związku Pracodawców z hasłem "inwestuj w siebie". W latach 80 z powodów różnic politycznych Mikael Wiehe odmówił Fridzie możliwości nagranie coveru utworu: "Flickan och kråkan". Anni-Frid Lyngstad jest feministką, ekolożką i wegetarianką jest zaangażowana w działalność charytatywną.

Advertisement